Followers

Wednesday, January 7, 2009

KISAH KU DULU2

Kisah ini berlaku ketika sia berumur 19 taun..sia ni kira inda pernah serius sama sumandak.Masa sikulah menengah adalah sia bersinta sama 1 amoi cina tapi inda lah serius..kami putus begitu sija..lapas sikul sia ni kira kuat bejalanlah..ikut kawan2..kalu ada sija majlis keramaian inda kira mana punya kampung sumua pigi sija tu..kalu setakat mosolog..longob..talantang..sanang2 sija tu jalan kaki..pendek kata mana ada majlis sanalah muka2 geng kami.

Entah..tiba2 sia ternampak 1 sumandak yang cukup menarik perhatian sia..tapi dia masih sikul.sia pun pura2 kirim salam melalui budak2 kg..dan salam sia di terima..tanya punya tanya..rupa2nya sumandak mantad kg.solimandut..(katawa suda si nong ni) inda tau apa kesibukan sia..kami cuma berhubung melalui surat..ramai bah posmen sia..hampir setiap hari kami berutus surat..

Oleh sebap banyak geng2 karas sia di solimandut...maka sia ada alasan untuk pigi sana..diuranglah yang urus kami punya dating..dating sija ah..inda buat apa2..hehehe...bulan demi bulan..sampai lah setahun hubungan kami..dan masing2 pun meluahkan rasa sayang..nah dalam surat jangan tanya lah..ayat2 cinta melulu..time tu sia butul2 serius suda..kalu mau pigi ramai2 pun indada hati lagi mau mengurat ppuan lain..hahaha...

taun 1989 sia berada di malaya kerna kerja..kami sentiasa berhubung surat..telepon time tu manada..1 taun 1x sia dapat cuti selama 1 bulan..nah kesempatan ini lah sia sama dia melepaskan rindu dan sekali lagi kawan2 rapat sia di solimandut yang bijak mengatur masa dan tempat kami dating..(sia rasa si nong tau ni cerita).

Ada 1 masa saya dengar khabar urang.. yang ada pihak yang tidak senang melihat sia berkawan sama ni sumandak.Tapi sia indalah peduli sangat.Lagi pun sia dapat sokongan dari pakcik2 ni sumandak sendiri..diurang bilang kalu sia serius..buat butul2..sia bilang sia serius sama ni sumandak..nah diurang indada masalah..termasuk abang ni sumandak pun kawan rapat sia juga..dia ni pun jenis ok sija.

Semasa di malaya..sia sering dengar khabar yang tidak bagus mengenai ni sumandak..bukan pasal apa..sia dengar kana suruh baranti sikul..ada 1 masa sia dengar ni sumandak lari dari kg.pigi jaga anak urang di KB...dari situ jarang suda kami berutus surat..sia pun kadang2 inda rasa senang.Apabila sia tau ni sumandak suda balik kg..dia ada kirim surat sama sia dan cerita segala-galanya masalah dia... dia butul2 kana kongkong oleh keluarga dia atas desakan makcik ppuan dia.Kebetulan makcik dia tu sama kg sama sia..itu sumandak kasi tau..makcik dia hasut sama mama/bapa dia macam2..dan paling sedih banyak perkara buruk mengenai sia di ceritakan,macam fitnah lah baitu..supaya mama/bapa ni sumandak membenci sia dan mereka akan menghalang anak mereka dari berkawan sama sia.

Sampai tiba cuti tahunan sia selama 1 bulan...dan memang benarlah khabar yang sia dengar..terlalu sukar untuk mau jumpa ni sumandak.Ada 1 masa ngam2 ada majlis keramaian di solimandut dan sia ikut rumbungan YB pigi sana ..biasalah..sia ni dulu kira penyanyi kampung2..asal ada band misti kana jemput nyanyi..sia duduk dalam kerita sija malam tu..sambil2 tingu samada tu sumandak..tiba2 sia punya nama kana pangil suruh nyanyi dalam dewan..mau inda mau..terpaksa lah juga nyanyi..bah ramai juga lah peminat..time nyanyi sia nampak tu sumandak dalam kelompok wanita di ujung2..sia tingu talampau banyak "bodyguard"..lapas nyanyi sia pun masuk balik dalam kerita..tiba2 ada 1 budak ppuan yang ketuk pintu dan bagi 1 kertas..dari sumandak..dia bilang mau jumpa sia bila2 masa tapi misti waktu siang sabap tidak lah di syaki..

Cuti sia pun sampai ke penghujung..2-3 hari lagi sia akan kembali bertugas di malaya...suatu hari..sia bernekad untuk berjumpa sama ni sumandak..dengan bantuan kawan2 solimandut sia akhirnya dapat jumpa dia..kesian butul sia tingu ni sumandak..badan dia kurus suda..fuhhhh..kalah2 drama filem bah..jumpa sija turus dia peluk sia..sambil menangis..puas sia pujuk..kebetulan malam tu adalah majlis perpisahan sia adalah ramai2 sikit di rumah..jadi sia tidak boleh jumpa lama2...kawan2 suruh sia bawa ni sumandak bawa balik rumah..mataiii sia bilang..sia mati akal disitu....

Sia berpikir macam mana mau bawa tu sumandak keluar dari kg...waktu siang lagi dan kawasan kawalaian bah..jadi sia pun bernekad..pertama sia bawa tu sumandak pigi kawasan padi..sia bawa sumurat karanaan..dari nolotan kami jalan kaki melalui kawasan padi..sampai lah masuk morion..ada juga urang2 yang nampak kami jalan tapi inda kana paduli sabap diurang sibuk karja..sampai morion baru ada urang tagur mau pigi mana..sia bilang balik kg..aikk nokuro tu mangantas kow tu urang tanya..sia bilang alasu ilo tadau..hahaha kami langsung tidak melalui jalan besar..sampai tingkalanon..tu sumandak sia kasi masuk rumah abang sia si jaywan dan suruh anak2 buah kasi kawan..lega sikit hati sia..

Malam acara pun berjalan seperti yang di rancang..ramai juga urang yg datang..tu sumandak pun ada..jadi kami pun cerita2 lah..urang2 kg langsung tidak tahu siapa tu sumandak apalagi hubungan sia sama dia.Tiba2 sia terdengar ada suara memangil nama sia dari luar dan sia pigi tingu..nah..si makcik ppuan pula...dia tanya sia mana si N? sia bilang kenapa cari dia...dia pura2 lah minta kasihan suruh kasi balik dan merayu supaya jangan bawa tu sumandak balik malaya..sia bilang sama tu makcik..sia bukan mau bawa tu sumandak..sia cuma mau jumpa dia..oleh sabap ni sumandak kana kontrol..maka sia terpaksa buat cara ini...tu makcik pun cakap sama bapa sia..tapi bapa sia pun inda tau apa2..so terpaksa bapa suruh naik rumah lah tu makcik..nahhhhhh..sampai2 sija dalam rumah..turus dia pigi tarik rambut tu sumandak bawa turun..tu sumandak sampat lagi berpaut sama sia..sambil nangis..sebut2 nama sia..minta tulung..sia berusaha cuba leraikan tapi langsung inda dapat..jadi sia tungu sampai di tanah..sia pun cakap sama tu makcik..kasi lepas tu rambut dan jangan kasar2...pasal ni sumandak mau ikut balik...nah..sia kana maki bah...jadi sia pun ikut sama tu makcik mana dia mau bawa tu sumandak..tapi bapa sia bilang..janganlah ikut...sia ikut juga dari belakang..rupa-rupanya ada 2 van tunggu di balairaya..sia balarilah mau dakat..tapi capat butul tu makcik kasi masuk tu sumandak dalam van dan terus start injin..sia jadi mati kutu disitu...inda tau apa mau buat suda..

Dirumah mimang riuh lah..apa lagi si somoto bilang..suruh sia pigi makamah sabap tu ppuan yang "naik rumah"..jadi dalam adat kimaragang ppuan yang "naik rumah" bulih di denda samada sogit atau kana suruh kawin.Tapi sia tidak mau memburukan nama baik keluarga sumandak ini.keesokan hari sia pun jalan2 di pekan KM..jumpa lah kawan2 dari solimandut..dan sumua tau perkara yang terjadi dan mereka menasihati sia supaya terima kenyataan yang tiada jodoh diurang bilang..ada juga yang memberi simpati..ada juga yang mengolok..diurang bilang indada chan lah ko jadi urang solimandut..hahahaha...

Sejak malam kejadian itu sehingga sia balik bertugas di malaya..sia langsung tidak dengar lagi berita pasal tu sumandak..sehingga 1 masa sia terdengar dia suda kana suruh khawin sama pegawai dari tambunan..sia betul2 kecewa dengan khabar ini apalagi bila ada yang kasi tahu ni sumandak sebenarnya kana kawin paksa...

Lepas kejadian malang itu..sia tidak lagi berminat langsung untuk berkawan sama ppuan dari area Tandek dan tidak ada mood mau balik kg.Lepas sia menamatkan perkhidmatan kerja..sia terus tinggal di bumi malaya sehingga taun 1998 dan kebetulan sia berkenalan sama sumandak jipun dan sia tidak tungu lama2 turus ikut dia balik jipun sehingga lah sikarang....tapi sia bukannya turus lupa kg.halaman..1 taun 1x sia tatap balik kg juga....

Begitulah serba ringkas kisah2 ku..sia tau si nong katawa2 ni baca..hehehe..tau sama tau sija ah nong,,kalu ko jumpa tu sumandak..sampai kan salam sia..kasi tau..sia masih idup lagi..hehehe

13 comments:

NONG said...

Illie...walaupun kerak oku membaca diti kisah nu..jauh di dasar hati saya sebak sebenarnya.Walaupun ketika itu saya masih lagi budak hingusan,namun saya cukup mengerti perasaan orang yang berkasih.

Memang itu sumandak ko 2 kena paksa kawin.Kena hantar p Tambunan bo oleh bapa dia di rumah itu suami dia sekarang..apa boleh buat.tiada jodoh.

C sumandak sekarang di kampung Illie.Dorang menetap sudah di sana.Laki dia kerja cikgu Penolong Kanan di SMK.Bingkongan..

5 orang sudah anak dia.Perempuan yang banyak.Cantik2 semua macam mama dia.

Begitu kuat cinta ko sama dia ah Illie..puluhan tahun sudah berlalu pun ko masih tak lupa dia..i proud of u Illie.

Pun begitu,layarilah hidup yang ada sekarang dengan penuh kesyukuran..
"Sesungguhya tiada yang lebih istimewa selain mendapat kebahagiaan dari segi Hidup,Kawalan Perasaan dan Cinta..."

NONG said...

Illie...sombungan iti kisah nu kie..hehehee..piro no tanak nu?

ILLIE said...

ohh ya kah nong..bah bagus lah kalu diurang bahagia..hehehe biarlah kisah2 lama dulu..mangkali ada juga kebaikan yang sia inda jadi sama dia..

Hidup perlu diteruskan bah kan?..andai ada kesempatan..1 hari nanti sia mau jumpa ni sumandak untuk meminta maaf...

ILLIE said...

bah..ong waro poh sombungan..ma'an ku ih boh sombungai... 1 nogi ot tanak ku diti..iti noh sitail dot jipun amu bulih langkasan..hehehe..palan2 boh sokirong it rinapa noh intuanan mangakan

Aiso said...

Hehehe... uniknya pengalaman kau. Memang kau ni lelaki yg bukan jenis munyit bilang si Melati Duka bah. Bagus... bagus. Nong, bujang suda ka anak2 dia? Hehehe... sia ni dari budak sampai sikarang ingat main bedes sija ooo. Mau tukar game laini. Itu 3 hero tanak nu gaam?

ILLIE said...

hahaha Aiso..bulum bujang baitu anak2 dia..yang numbur 1 sia rasa dalam 10 taun lebih lah...hehehe

Aiso said...

Alalalala... teda can laini. Mo pi cari saaan Samparita kali. Adess... kana bom baini sia uli ni barang anak buah. Adaka... mcm denyut2 ni kepala sia hehe. Bah... wowosion sino ki.

NONG said...

Isai ngaran tanak nu Illie? Okukuro momungaran ong Jipun+Dusun Kimaragang oi?hehe

ong tanak di bekas sumandak d Illie,waro no bujang oi Aiso. Alangkas yaalo memproses.Kokoporon e ka ong dang siti daton.amu bule intuanan.hehehee..Kada rumasang kie Illie.

Life must go on kan Illie?apaham ku banar ino saralom ginawo nu.. syukur tu nokopili ko jalan yang sekarang ini.sekurang2nya mato dot tulun nga obuka nono monduduo yang selama ni hanya buka sebelah mata..

Ong muli kou wagu siti om modop kou silod kk,mumbal kou pogi check in sid Imperial Hotel.Sid belakang CenterPoint ja tu.di bangunan Warisan Square...Cantik dia punya bilik.Elegent dan modern bo.. berpatutan juga dia punya bayaran.

:) Mata Aimasyo!(nunu tarati diti Illie?)

ILLIE said...

nong..Mata Aimasyo= sampai jumpa lagi...tarati dirih..
ngaran nopo dit sitaring ku nga.. RINTARO JAY SAMBION..tiap2 toon muli okoi id kg diti..bah ong muli kembagu maan ku poh cheko noh hotel komoyoon nu..nga pasal poh dot hotel amu oku sumusa tu..waro noh hotel id KK dibawah kompeni karajaon ku STARWOOD.CO Asia Pasific.. it Le Meridien..waro ot special diskaun ku.

AragangTandik said...

Wow ini serita memang klasik. Teringat aku - diriku sendiri - duuulu dulu. Tapi yang lalu biar berlalu.

NONG said...

oooo...patut no dot silo kou ad Le Meridien modop.Awasi poma bo ong koli kou tiap2 toon.Mongowit dot cenderahati mantad Jipun muli kou siti toon diti kie..

bole tahan gima ngaran dino tanak nu Illie.Kelo kou e momungaran.

Ino bala tarati dino Mata Aimasyo dino Illie..Ong i love u ka nunu dang Jipun?

Illie..Nihon wa ima haru desuka?

ILLIE said...

kada kosusa nong..owitan ku ika dot ole2 ong muli oku id sabah bulan 10 diti..

Anonymous said...

sodih gila cerita ko... aku pun tau cita ni dr A - z... ui na... babanar ko tulun ngipun bala'ai it nokito ku sid tandik diri mawaya dikau. hehehe... salute!