Followers

Friday, April 3, 2009

JAPAN VS NORTH KOREA??

Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah maksud pada tajuk entri tersebut?Ini bukan perlawanan dalam bolasepak atau sukan2 lain.Mungkin akan tercetus peperangan antara Jepun dan Korea Utara dalam masa terdekat.Esok (4hb April) Korea Utara akan melancarkan peluru berpandu (Taepodong-2).Difahamkan peluru berpandu ini akan sampai ke Alaska.Pihak Jepun telah pun bersiap sedia untuk menembak jatuh peluru berpandu ini sekiranya melintasi ruang udaranya atau memasuki kawasan Jepun.Tentera Jepun telah menempatkan anti peluru berpandu iaitu PAC3.

Korea Utara memberi amaran awal kepada pihak2 berkenaan,sesiapa saja yang menembak jatuh peluru berpandunya akan menghadapai perang.Kerajaan Korea Utara telahpun mengerahkan seluruh anggota tetap dan simpanan dalam keadaan perang.Mereka mempunyai anggota tentera seramai lebih dari 1 juta orang manakala Jepun hanya dalam ratus ribu orang tentera.

Pihak Jepun telahpun bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan..kapal perang pelancar anti peluru berpandu suda bersedia di laut Jepun manakala anggota2 tentera darat telahpun bersiap sedia.

Orang2 awam Jepun rata2 tidak mahu peperangan berlaku kerana negara mereka adalah salah satu penyebab terletusnya perang dunia ke-2 akan tetapi mereka juga tidak mahu pihak luar sengaja membuat kacau pada negara mereka.Rata2 generasi Jepun sekarang tidak mahu terlibat dalam peperangan tetapi bersedia untuk mempertahankan negara mereka.

8 tahun yang lepas,Korea Utara telah melancarkan peluru berpandu (Taepodong-1) tetapi tidak berjaya sampai kesasaran kerana kekurangan kuasa dan jatuh di laut jepun.

Apa2 pun kita sama2 lihat apakah Korea Utara berani berperang dengan Jepun sekiranya peluru berpandu mereka di tembak jatuh.Kalau tiba2 terjadi perang...mangkali sia inda dapat balik Sabah laini.

3 comments:

NONG said...

Kadtuwadai Illie..
okonko ogugumu boboroson sino.Muli kou talangkas siti kadung keno.
Songkuro no ka at Korea Utara dilo ong babanaron dot Jipun miparang. Tiada dalam sejarah ba Korea menjadi kuasa imperial dulu2. Sampod po nono tidino tu dalam moden..dalam banyak teknologi, Jepun merupakan negara paling canggih.Diam2 ubi berisi.
Wo yong waro senjata hebat ciptaan Jepun yang tidak dihebahkan oi. Okonko ugu dat Korea tu asal waro senjata baru dan canggih nga monotos po dino poheboh.. kalaga sid US kabarasan ot Peluru Berpandu dot Kore Utara. amu elaan ong banar ko tongo..wo yong cakap basar banar.Mogot no panajuk do Bush digulu..hehehe

Nunu Nopolah said...

Memang Korea Utara ni saudara sendiri Korea Selatan pun tidak ngam.

Tiada apa-apa juga ba tu..pulanglah dengan selamat kalau sampai masa.

Furen Laoshi said...

Illie,
bila difikir, peperangan ini meletus apabila pemimpin tertinggi kedua-dua buah negara mengambil keputusan untuk mengangkat senjata. Jadi, pemimpin diaurang ni yang patut dikasi letup dulu. Bah, bagus2 la ko di sana aa..