Followers

Monday, May 4, 2009

KOTOBIAN TADAU TAGAYO DOT KA'AMATAN 2009

Sia menerima SMS dari sanguru samalam yang mengatakan dia baru balik dari mengadili pertandingan nyanyian di kg.Mosolog...fuhhhh tiba2 kenangan lama ketika berada di kampung dulu muncul dalam kepala..apa inda nya asal masuk bulan 5 mimang banyak butul keramaian di sekitar kampung juga kampung2 yang berdekatan..kadang2 sangup bah jalan kaki pigi kg.Talantang gara2 mau tingu ramai kaamatan.

sia masih ingat lagi ketika sia masih dalam umur 7-8 taun..asal sampai kaamatan ..pasukan2 tradisi kg Tingkalanon malam2 buat latihan mangagung sama mongiggol/mangandak sabap diurang ikut pertandingan.Dulu tiap2 taun lokasi akan dipilih untuk menjadi pusat kaamatan bagi kawasan N.5 Tandek.Tapi yang sia minat tingu ialah pertandingan tarik tali..di tambah lagi pasukan Tingkalanon ketika itu sering menjadi juara tarik tali..apa indanya..bukan calang2 bah peserta2 dia..BADANG KIMARAGANG zaman moden tidak lain dan tidak bukan mendiang SAWATAN PANGAYAS merupakan ketua pasukan tarik tali Tingkalanon..apabila tiba masanya acara pertandingan tarik tali..urang ramai akan bekurumun mau tingu..acara menarik ini.

Setiap pasukan yang jumpa sama team Tingkalanon akan tersungkur satu persatu..urang bilang makan pasir bah..bukan mau cakap besar tapi..indada tandingan dan akhirnya pasukan kg.Tingkalanon berjaya menjadi juara..selain daripada acara sukan rakyat..sia sangat suka mau pigi ramai2 kaamatan sabap banyak butul makanan kuih2 kana jual..sana lah barabis mau rasa kuih2 dari kampung lain dan sabalah malam dia suda pasti acara nyanyian di tunggu2..sepengetahuan sia..sejak dari kicil sampai sia besar..bulum ada wakil dari kg.Tingkalanon yang menjadi juara menyanyi..sabap itu sia bertekad untuk mau menjadi wakil Tingkalanon dalam nyanyian apabila besar nanti.

Penampilan pertama sia dalam acara nyanyian ialah ketika pesta menuai peringkat N.5 Tandek anjuran USDA di kg.Salimandut tetapi sia hanya menjadi naib johan kerana peserta2 ketika itu bukan calang2 bah..juara nya kalu inda silap sdr.David Lingkid dari kg.Longob tetapi kedukaan ini sedikit terubat apabila sia diumumkan sebagai PENARI LELAKI TERBAIK dalam pertandingan mongiggol..happy butul sia dapat piala basar..hehehe

Ketika pesta menuai di kg.Masolog..sia juga tidak berjaya menjadi johan tetapi berjaya juga lah masuk peringkat akhir..begitulah hebat2 nya peserta dari N.5 Tandek..sia bertekad untuk menebus kekalahan ini apabila pesta menuai akan diadakan di kg.Damai pada taun berikutnya.

Tiba masanya pesta menuai peringkat N.5 Tandek diadakan di kg.Damai..seperti biasa acara saringan nyanyian diadakan kerana jumlah peserta yang talampau ramai..dan syukur setiap saringan..sia berjaya melepasinya dengan mendapat pungutan jumlah markah yang banyak..memang taun itu sia cukup bersedia dan apabila tiba pertandingan akhir menyanyi..sia membuat persembahan yang cukup mantap dan kedengaran suara2 di luar yang mengatakan sia pasti jadi johan..begitu juga rakan peserta di belakang pentas..sumua pigi salam dan mengatakan..mantap butul sia punya persembahan..aiseyyy macam kambang sikijap sia ooo timke tu..hahaha.

Kami peserta2 butul2 inda sabar mau tungu keputusan kerana..pemenang pada acara tersebut akan mewakili kawasan N.5 Tandek ke peringkat negeri di KDCA nanti..acara yang ditunggu tealh tiba..pengerusi majlis akan memanggil nama setiap peserta untuk tampil atas pentas bermula dari penerima saguhati sehingga lah peserta yang jadi juara..setiap nama peserta suda kana panggila namun nama sia tiada juga belum kana panggil..kedengaran lah suara2 dari luar teriak2 nama sia..hahaha..kami di belakang pentas tinggal 4 orang dan peserta seterusnya akan menjadi pemenang ke-3,naib johan dan akhirnya nama pemenang akan di umumkan..makin gemuruh sia rasa..apakah sia butul2 akan menjadi juara pengerusi pun kasi umum peserta yang mendapat tempat pertama diiringi dengan bunyi drum...."pemenang bagi acara nyanyian pesta kaamatan peringkat N.5 Tandek .....ialahh......senyap seketika kerana bukan nama sia yang kana pangil..hahahaha..nama urang lain..sia pula lugai2 balakang atas pentas dan sia butul2 rasa malu sabap langsung inda kana pangil atas pentas...dalam hati sia..teruk betulkah sia ni sampai indada nama..sia menyusup keluar dan hilang seketika dalam gelap..hahaha..lapas itu sia dangar suara2 riuh ..suara komplen2..dan ada yang sia tingu mengamuk sama tu ketua pengadil...namun insiden tersebut dapat ditangani dengan baik oleh YB..yang menariknya..pengadil2 yang mengadili sendiri mengatakan mereka memberi markah yang tinggi kepada sia...tapi keputusan pengadil adalah muktamad!

Semenjak itu..mood sia untuk ikut pertandingan nyanyian terus ilang..dan sia inda lagi ikut pertandingan pada perayaan tahun berikutnya..bukan kecewa inda dapat johan tapi..mau kasi peluang sama urang lain dari Tingkalanon untuk jadi wakil..hehehe..inda bulih bah kalu sendiri sija yang kontrol kan..hehehe

Sikarang tiba2 rindu butul mau tingu majlis keramaian pesta kaamatan..apa bulih buat lah kan..1 hari nanti sia tatap meraikannya...

4 comments:

AragangTandik said...

he he he kesian ko Illee - yang aku tau di Tingkalanon n Tandek banyak bah penyanyi yang hebat-hebat - sampai nyanyi di RTM lagi tau. Kalu inda silap sia di Tandek dan Tingkalanon dulu ada band yang terkenal - cubabah ko selidik2.

ILLIE said...

ya tu aragang..sia masi ingat lagi taun 70-an ada panyanyi dari Tingkalanon buat persembahan di pekan Tandek..hebat2 bah diurang ni

IsOn said...

Kalu ong amu nakapaas dot matematik dati it minongira dit markah dikoo tiya diri illie. hehe.. nga ami monguro bo, yang penting ka di malayu nakaarati tongo kinoruangan tiya diri dit kobulian nu.

Kopiwosian wulan dot karamaian kumaa daton kikiawi. siongo kow nopo, wowosion dikoo... ;)

BUNG ADI said...

Dua kali sudah sy diminta jadi juri/hakim menyanyi. 1. Cipta lagu dan Nyanyian Pesta Jagung KM, 2008. 2. Sugandoi Kaamatan anjuran Pertubuhan Peladang d kg. Mosolog (yang Illie bilang saya baru balik dari mosolog) itu. syukurlah...tiada kontroversi. Saya dan kawan2 berpendapat, WALAUPUN KAMI TIDAK CAMPION MENYANYI TAPI KAMI MESTI CAMPION MENGADILI DAN ADILLLLL....dan nda silap mengira spt yg Dr. Nelson bilang. hehe...nda pa ba, nanti kita manyanyi karaoke nanti perjumpaan SAM..