Followers

Tuesday, August 11, 2009

GEMPA BUMI

awal pagi hari ini (11/08/2009)..ketika sia sadang siuk2 menDJ untuk radio online Utara FM..tiba2 sia dikejutkan dengan 1 gegaran yang amat kuat juga sehingga almari pakaian dapan sia..macam bajalan..mimang suda sia tau gegaran tersebut berpunca dari gempa bumi kerana sia suda mengalami situasi seperti ini sejak berada di jipun..tapi gegaran kali ini adalah yang agak kuat juga sehingga kedengaran suara riuh dari jiran2...apabila sia membuka TV,memang sah bahagian tengah jipun telah dilanda gempa bumi dengan kekuatan gegaran magnitud 6.6 skala ritcher...amaran tsunami akan melanda telah dikeluarkan.

sementara bersiap-siap mau pigi kerja..sia diberitahu bahawa sistem pengangkutan keretapi terpaksa di tutup.oleh kerana hanya keretapi sija satu2nya pengangkutan yg digunakan untuk pergi kerja...maka sia terpaksa mengambil off day.

sebelah tengahari sia mengikuti perkembangan terkini gempa bumi..tempat sia tidaklah seteruk berbanding dengan pusat gegaran di daerah shizuoka..yang mana banyak rumah2 yang musnah dan lebuhraya utama dikawasan tersebut banyak yang rosak..namun syukur kerana tidak ada kemalangan jiwa yang berlaku..

terima kasih pada kawan2 di SAM kerana begitu peka dengan perkembangan..sehingga ada yang menghantar SMS dan bertanya khabar dan keadaan diri sia kerana mereka melihat berita ini di tv...minta maaf sama si aman kerana kasi takajut sedikit sabap inda sampat membalas SMS nya..hehehe..tapi ok juga sabap sia suda memberi penerangan sama si aman...dan kepada rakan2 chat di KUSnet dan rakan2 pendengar di Utara FM..terima kasih kerana cukup prihatin..

apa2 pun sia akan sentiasa berjaga-jaga juga kerana menurut sumber2..beberapa lagi gegeran dijangka akan berlaku pada bila2 masa saja...harap2 tidaklah seteruk gempa bumi Hanshin 1995 yg melanda jipun sehinga mengorban kan ribuan nyawa...

6 comments:

JMimie said...

semoga semuanya selamat di sana...arapon nopo amu sumagayan ino gagaran.

Tk care there illie.

Anonymous said...

ba wowosion no pogi sino. semoga semuanya selamat dan keadaan akan bertambah baik selepas ini.

NONG said...

yoku nga sansara no mongindad sms nu illie..i Sanguru om Aldusuni nga sms dogon suon oku mengsms dika... tobusan oku tumos turus bo.

Apa pun, kami akan sentiasa mendoakan keselamatan ko dan keluarga juga semua rakyat jepun.
isai2 nga amu i engin gempa bumi bo.
okonko pinokianu po dot Jipun ino gempa bumi dino..

Jadi hati2 no sino kie illie..
TUHAN menyertai..Amen.

ILLIE said...

terima kasih mimie..surinit & nong..awasi tu amu ie banar toh kotigagang sid tampat dagai nga ogungun om migugusa noh mari tongo lamari..paling jagaaon makaa..tu boros tongo pakar gempa bumi..dalam bila2 masa saja gempa bumi besar akan berlaku di jipun kah boh..mengikut dit kajian daalo..ong iri ot berlaku..sekurang kurangnya 100,000 nyawa akan terancam silap2 oyas it kota metropolitan Tokyo..arapon nopo boh amu kajadi...

NONG said...

Kendorosi gima ino illie. Kad tuwadai illie..

Noor Anita Awang said...

bha illie..ndak pulak aku taw pasal nie..nasib baik kamu di sana ok2 jugak..semoga semuanya selamat di sana..