Followers

Dengarkan Utara.FM

Friday, February 13, 2009

KENANGAN GULU-GULU

Sia suka butul baca blog2 diurang si Aragang Tandek..Aiso..Furen Laoshi..Kyro..pandai butul diurang buat entri pasal kenangan lama2 mereka..sia pun banyak juga cerita tapi macam samar2 bah ingatan..ada juga keinginan mau posting cerita2 lama sia..tapi takut tersalah cerita nanti jadi kelentong pula..hehehe

Kebetulan niari hari jumaat (13hb feb) ingatan sia kembali semasa budak2 dulu..kalu hari lima mimang ramai2 lah kami tu pigi meningu tv sabap hari lima ada tayangan gambar melayu..time tu di Tingkalanon tiada rumah yg ada tv..sia rasa bukan inda mampu bah..tapi masalah dia..ada tv pun inda dapat siaran..sia ingat ada kerajaan BERJAYA kasi bantuan tv..ketua kg. (Mogimpok) yg simpan tu tv..kami budak2 punyalah happy..sakali di pasang..indada siaran..bilang si somoto "amu agaga'an mongosis om ogumu kilau ad tv"..hahahaha...macam2 suda cara diurang pasang tu "sisik ikan" bilang si ansal...sampai kasi sambung2 bambu pun masih juga inda dapat..sampai si ogidang cakap.." elaan ong isawit at oriol id tawan"..hahahaha
last2 itu tv jadi perhiasan sija..maka kami pun seperti biasa..kalu hari lima ramai laitu pigi sana kawasan perumahan di tinda/sawah..tingu tv..banyak kumpulan tu..ada yg pigi tingu tampat diurang si muralang..ada yg tingu tampat rumah si aiso..sia suka tingu yg dakat2 sija rumah si odu Ransaying/Makantal.

Pada 1 hari lima..kami pun pigi tingu tv..ramai juga lah kumpulan kami..sampai rumah si odu..mimang dia tau suda kami datang..kana kasi sedia makanan..apa lagi budak2 pantang kana suruh..kami pun makanlah..1 urang sija yg malu2 inda makan..si Jomel Garatam(sepupu sia)..si odu paksa tapi dia inda makan..bilang kanyang...jadi lepas makan kami pun tingu lah tayangan gambar..kebetulan cerita malam tu macam pontianak bah..lapas tayangan gambar abis..si odu kasi tau kami supaya jangan balik sabap ada puntianak dari kuburan tu timbul..nahhh kami pun tidur rumah si odu..tangah malam kami dikejutkan dengan suara si jomel macam menangis...kami pun tanya kanapa...dia bilang "witilon oku"...aduuiiii lapar pula dia..turus si binso cakap "ino noh dikau..owiyau oku kanu..tasir dikau tu amu mangakan"..nah bagaduh diurang di rumah si odu...hahahaha last2 si odu bangun kasi makan si jomel...aduiii lucu bah..salalu kami balik rumah masing2 juga bah lapas tayangan gambar..kami bakar tu daun kelapa jadi lampu..terang bendrang..

Ini pasal cerita cari buah puka (salak) dikuburan..sia sama si uluk pigi kuburan tingkalanon untuk cari puka..sabap sana banyak butul puka..sampai kuburan kami diam2 sija..tiba2 kami dangar macam ada bunyi daun kana tabas...sia pikir antu kubur..si uluk bilang"kadada..ma'ai kito intangai..isai ilo" jadi kami pun batapuk di kubur urang...sakali kami tingu si somoto pula yg asyik cari buah puka..nah apa lagi sia pun mau katawa suda tapi si uluk suruh diam...tiba2 si uluk tanya dari balakang "waro gam puka sino"..nah apalagi si somoto melumpat turus sambil cakap "ROGONNNNNNNNN" sia punya lah inda manahan katawa..dia maki kami habis.."akano kou do rogon..beno noh nendorosi oku..intaman ku om it tama dagai" dia bilang...hahahaha..pucat bah muka dia sia tingu...

Ini pun cerita pasal si somoto juga..bukan mongolimut(mengumpat) dia..tapi sia ni suda biasa dengan kenakalan dia..bini sia suka butul kalu si somoto jumpa dia..apa inda tiba2 si somoto cakap jipun sama bini sia..hahahaha somoto bilang "AREWA ANDESKA KOBUTA"....hahahahaha tapi bini sia paham pula sabap apa... kalu ikut translit..somoto tanya "YANG ITU KOBOTA KAH?"..kobota(alat membajak) mimang brand jipun..bini sia pun jawap..HAI,KOBOTA DESU...apa lagi si somoto punya lah gembira.."jajara diko'o..yoku noh kopiboboros dat sawo di illie" dia bilang..hahahaha..panat bini sia mengajar si somoto cakap jipun..dulu kami ada bawa ole-ole dari jipun untuk si somoto..apa lagi si somoto cakap" minong ih nokongoi id jipun..matai pama suab nga amu orugi"..hahaha

Tapi ada sia dengar cerita..si somoto parnah jadi "gila" 2 hari..si binso bilang entah kenapa..si somoto 1 urang cakap2..menjerit..sampai lari pigi hutan..somoto bilang dia takut sabap ada urang mau bunuh dia..jadi diurang pigi tanya..siapa yang mo bunuh ...hahahahaha..dia kasi tau lah..si binso sama sotong(jamion) abang sia yang mo bunuh..aduiiii pecah perut sia katawa dangar ni berita..rupa2nya dia merajuk sama bini dia bah sabap inda kana suruh masuk rumah lagi..hahahahaha

Dulu2 banyak butul pukuk bundu/bulunu di Tingkalanon..asal musim buah kami ramai2 pigi cari bulunu..kadang 1 pukuk bulunu ramai butul urang bergilir-gilir..jadi kalu lambat..lambat lah giliran...memandangkan giliran kadang2 sampai numbur 20..kami pun berpindah di pukuk bulunu lain..kami chek dulu samada tu buah bulunu kerap jatuh kah inda..kalu lambat kami inda masuk giliran..kadang2 kami berjaga sampai pagi..tukar2 berjaga..yg lain tidur..yg bagusnya biarpun kami tidur..kawan yg berjaga inda pula main buyuk..kami punya buah sentiasa ada... pukuk bulunu yg paling basar ada tampat si motimbul..tapi dia ni lain sikit..dia inda benarkan budak2 ikut giliran..pendek kata dia 1 urang sija yg berhak mengambil tu buah..mimang patut juga bah sabap tu bulunu kana tanam di tanah dia...kami cuba merayu supaya kasi ikut giliran..tapi dia bilang inda bulih..nah apa lagi...kami yg budak2 ni marah lah..kami pun cari idea macam mana mau dapat buah bulunu yg basar dan manis berlemak..kami batapuk dikawasan semak berdekatan dan tingu gelagat si motimbul..time tu mimang buah bulunu dia laju butul jatuh..panuh suda pata'an/tokiding..lepas penuh dia antar tu buah belunu dia pigi sulap..masa itulah kami ambil peluang ambil bulunu yg jatuh..hehehe..entah barapa biji sija kami dapat si motimbul pun datang..apa lagi dia teriak marah sama kami..lintang pukang juga bah kami dibuatnya..hahaha ..kami ni pun kunun2 mau balas dendam sabap dia marah kami..apa lagi sementara dia tungu buah bulunu..kami mengambil kesempatan pigi sulap dia..nah..banyak bah buah bulunu sana sulap..betimbun..kami kasi penuh beg masing2..pilih yg basar2 lagi tu...hahaha lapas tu kami pun balik...ada urg tanya dari mana kami dapat buah bulunu..kami cakap,kami minta gilir sama si motimbul..apa lagi ramai bah diurang balari pigi sana minta gilir..hahahaa..

Lama suda sia inda makan buah bulunu...lebih 10 taun suda...

12 comments:

NONG said...

hahahaaa..asal kosuango oku sitid blog nu om kabaca diti cerita nu gulu2, memang kumerem no iti tiyan ku dadagan mongirak..
Aso gam corita mokilo'o dot mangga Illie..Ogumu mari kisah ku om it adik ku kie pasal dot mangga.
Nantilah sya post cerita ni.TQ tu hasil diti posting nu, nakanu oku idea..

ILLIE said...

nong..amu payah toh mokilo'o dot manga..pilayon nopo reh kanu noh..ong opinit..indokodon boh..nga amu agaga'an mari mindakod dot manga kih..ogumu kilau laga..opodos mari kih uruwan dot laga...nah ong wani kadang2 mokilo'o ih ong kalaga noh musim...angod gima rih..oomis nogi..nokurong giyukon pama nga omulon nopo it linsou..hahahaha

STAFF SAM said...

babanar ko kerarakan iti sorita nu oi illie.. madko mulau-ulau oku mongirak seso.. hahaha.. noliong opod kilo ot stress ku..hehe

JMimie Mabin said...

ades..milom staff SAM nogi minimbulai dilo komen ku ad sawat.. hehe

Furen Laoshi said...

UIHHH..Illie...siok baca entri ko nih! Kihkihihi...apa pasal banyak butul sama pengalaman kita sumua ni ahhh...P rumah urang sana sini semata2 mau tingu tayangan gambar. Sia pun teringat tarus cerita kombet (amerika lwn vietnam). Kalau tayangan gambar banyak pilim P Ramlee sama Benjamin S. Ko ingat ka dulu2 hero2 macam Rano Karno sama si Lydia kandou? Kahkahkah...ramai muda mudi di Kota Marudu meniru la kono gaya 2 artis ni...saya pun mcm2 mau jatuh sinta sama urang2 yg mcm nih...tapi nda kana paduli pun. Hahaha

ILLIE said...

hahaha mimie..ngam nogi noh..ong sompori waro ot stress nu..sumuang noh sitid blog ku kih...hehehee

furen..uiiina ko pun suka tingu tayangan gambar kah pula..hehhe..ya mimang laitu asal tayangan gambar kabanyakan filem p.ramlee..kana selang seli baitu tayangan gambar..melayu & indonesia..sia ingat lagi time kami pigi tingu tayangan gambar tampat si pangagin(uncle sia)..ngam2 tayangan gambar indonesia...inda tau tajuk apa tapi dalam dialog tu sia masih ingat " maaf pak,mobil ku mogok"..trus ada urang manyampuk di balakang kami.."owhhh..patut noh nalambat at sitaring..nowiyan bala yalo dot benjin"..hahahahaha

Aiso said...

hehehehe... siok bah cerita2 ko ni illie. sapa bilang ko mongolimut, sebab tu nama2 semua ko sebut sa kenal. si binso itu classmate saya bah... adedeh camna suda dia arrr. beberapa tahun lalu saya ada pi sana tingkalanon buat itu tokou ih tokou, sama si charles. dia tukang becakap lah, pasal omomoluan oku dot araaaaraat iti pomoros ku do kimaragang gima. nga karati oku ih boh. nasampatan dagai boh sumambat sid di odu ransaing om ih odu golumpis. tia di pineelo ku isai ih tidi ku, minogiad obo ya'alo. osiaanan oku mogintong to boh. mesti dorang rasa pilu laitu, dan sia pun ikut sama mau bekilat dan banjir tu mata, tapi sa tahan2 berabis lah.hehe, time sa type ni komen pun mau bekilat o... pasal saturang gima sa ni, jadi inda lah malu pasal nada org nampak. pernah jg sa ikut mengambil buah belunu. ramai tul wakil2 setiap kelaurga masa tu. punya banyak tu belunu kami bawa pulang, mau panuh tu kadut kami. heran sa tinguk keberanian org kampung panjat tu belunu, dan menjuluk belunu di atas. tiada tali keselamatan lagi tu. osiou babanar towo. skali di rumah, hari2 sa makan belunu. sampai bundu'on hahahah. nah, cakap pasal bunduon ni ingat lagi sa satu nama, Jodan. kamu kanal kaini? aiyaaa... tiada satu pun kawan2 satu kelas saya main blog ooo, jangan2 dorang main forex kali kah kah kah... bah, siou ki illie, mad ko anaru banar iti komen nogi. ponulis noh ki, ih di guguuulu om pengalaman nu sid jipun boh. wowosion nopo sino.

AragangTandik said...

aik babanak ke Illie, saya pun suka butul baca ko punya sorita - he he he bikin picha perut - saya ketawa berais. Macam perana juga saya ikut pungut buah belunu tau. Itu pokok depan rumah kami tapi kami inda ikut giliran asal jatuh terus belari pigi berabut - siapa duluan dia dapat. he he he

NONG said...

Hahahaaa..kalau inda mau bunduon, jaga2 kokokot itu biji bulunu bilang tu..
Kumambang mari kieobo koyuwan kalau bunduon.Macam yang kena itu torindak juga..
Aiso...ko punya ulasan ni pun bikin kerem perut juga.kui..kui

Aiso said...

heheh... bah sia pun indada idea baitu pa mo tulis. tajangkit suda kali sa ni aura si somoto sama si ansal gara2 balik2 si illie sebut nama dorang. ooo... itulah sa dingar, jangan gigit tu linsou dia kunun. kalu mengumban mangga puas la sia. mulut sia sampai bekudis di siring gara2 menotos makan wani.

Little Mike said...

adess... gila sudah sya kali ni.. awal2 pagi sudah bising katawa... indada sya punya kenangan lucu2 maam korang sebab terpisah kamirang sama tu kawalaian sana tingkalanon.. jadi banyak la kisah yang teda sempat kami tau.. kasian kamirang teda tau apa2... hehe

bagus juga ko ada kasi cerita kenangan2 ko illie.. sekurang2 dapat ka sya kongsi erita sebagai urg tingkalanon

ILLIE said...

LM..mangkali time tu ko kicil lagi bah..lagi pun good boy kan..hehehe..sia ni biasa butul sama kakak ko si lie..kebetulan kami sama nama..bukan setakat di tingkalanon sija sia ada kenangan ni tau..di parong pun time budak2 sia ada kenangan sama kawan2 sebaya...